Et firma trenger positive opplevelser sammen

Firmatur vs reisekupong til de ansatte

De siste årene har selskaper i mange land slitt med å rekruttere og beholde arbeidere av høy kvalitet. Mange av disse landene har sett arbeidsstyrken krympe de siste årene uten tegn til å bremse. Som sådan har tabellene slått på disse selskapene som var vant til at arbeidere konkurrerte om sine åpne stillinger. En av måtene å se mer attraktive på har vært å være vert for vanlige firmaturer for ansatte.

Selskapsreiser kan komme i mange former. Noen kan bare være en fin firmatur til landsbygda for en fin piknik og godt selskap. Noen turer kan innebære å dra en uke til en eksotisk øy-getaway. Den viktigste grunnen til at mange selskaper gjør dette, er ikke bare å vise de ansatte hvor mye de blir verdsatt, men også som en måte for de ansatte å danne sterkere sosiale obligasjoner mellom hverandre. Dette gjelder spesielt for de i forskjellige avdelinger som aldri samhandler med hverandre.

Reisekuponger er ikke det samme

Mange har hevdet at ansatte bare skulle få reisekuponger der selskapet ville betale for en tur etter eget valg. Dette virker perfekt fornuftig på overflaten, men det er noen problemer. Hovedforskjellen er at det ikke er noen ansattes samhandling i løpet av en personlig ferie. Dette er uten tvil det største formålet med en firmatur.

Ansattes samhandling har vist seg å være veldig viktig for å fremme samhold. Dette samholdet har i seg selv funnet å bidra sterkt til større produktivitet, ansattes tilfredshet og enda lavere andel av omsetning. Dette er grunnen til at så mange selskaper insisterer på at det er en firmatur og ikke reisekuponger. Uansett ser dette ut til å bli en stadig vanligere praksis etter hvert som arbeidstakere blir færre og lenger imellom, og derfor mer dyrebare. Firmatur er helt klart inn!